Test reproduktorov Opera Callas Diva
Peter Vodička – 25. január 2024
Jedná sa teda o trojpásmové reprosústavy s basreflexovou ozvučnicou. Sú osadené osem palcovými basovými meničmi a sedem palcovými stredotónovými meničmi z polypropylénu od výrobcu SEAS a výškovým meničmi s priemerom jeden palec od výrobcu Scan-Speak.
Zvláštnosťou je zadné vyžarovanie reprosústav, na zadnej strane ozvučnice sú umiestnené ešte dva výškové meniče, čo dotvára veľkosť rozmeru priestorovej scény. Reprosústavy majú udávanú impedanciu 4 Ohmy a citlivosť 90 dB. Udávaný frekvenčný rozsah je 30 Hz – 25 kHz. Pri rozmeroch 116 x 37 x 53.5 cm a hmotnosti 130 kilogramov za pár sa nejedná o žiadnych drobčekov, ale ide o celkom solídne “stĺpy”.
Opera Callas Diva je nový model reprosústav, ktorý vychádza z predchádzajúceho modelu s rovnakým pomenovaním, prešiel ale kompletným re-dizajnom, či už sa jedná o vzhľad alebo použitú technológiu. Podľa výrobcu sa vyrovná kvalitám vyššieho modelu Grand Callas, ale bol vyvinutý ako menej objemné reprosústavy, určené do menších priestorov.
Dizajnovo sú dnes Opery už jasne definované a je relatívne jednoduché ich rozpoznať v množstve aktuálne produkovaných reprosústav po celom svete. Kombinácia drevenej dyhy a syntetickej kože s originálne tvarovanou ozvučnicou upozorňuje na jasný podpis tejto značky. Musím uznať že štruktúra dyhy a taktiež vrchná sklenená časť reprosústav s citlivo vloženým názvom modelu, na mňa celkom zapôsobili. Poďme ale na zvukovú stránku veci.
Zostava:
Reprosústavy som počúval v hifi štúdiu Duban Audio, a to na zostave tvorenej integrovaným zosilňovačom MBL C51, streamerom NAD M50.2 a D/A prevodníkom Hifiman EF 600. Použitá kabeláž bola komplet od XLO triedy Signature. Nahrávky boli prehrávané z hudobnej služby Tidal.
Počúvanie:
Chan Chan – Buena Vista Social Club (Tidal)
Okamžite som sa započúval do hebkosti prejavu stredového pásma. Reprosústavy hrajú veľmi kultivovane, nikde žiaden náznak agresivity. Bas je celkom hlboko posadený a v tomto prípade akoby dizajn umiestnenia basového meniču súhlasil s naladením výhybiek. Bas je na samom spodnom konci frekvenčného spektra, potom akoby menšia medzera a následne stredové a výškové pásmo. Od samého začiatku mi bolo jasné, že konštruktéri sa prioritne nesnažili o nekompromisnú technickú zvukovú pravdovravnosť. Išlo im skôr o zobrazenie emócie. A to funguje dobre! Muzika ma vťahuje do nádhernej hebkosti prejavu pekne jasných a znelých stredových a výškových tónov, citlivo zjemnených zvukov „klopkania“, „cinkania“ a „ťukania“. Trúbka v 2 minúte a 50 sekunde tejto skladby sa perfektne a hravo rozplýva priestorom. Sykavky vokálov majú peknú jemnú koncovku a počúva sa to naozaj príjemne.
Norah Jones – Come Away With Me (Tidal)
Hoci sa nejedná o neutrálne a technicky nekompromisné reprosústavy, charakter vokálov sa mi zdá prirodzený a nijako „neohýbaný“. Navyše získava akúsi ľahkosť a jemnosť a zaujímavú koncovku.
Zrejme si reprosústavy naozaj dobre sadli so zosilňovačom a aj celou zostavou, pretože výsledkom tejto spolupráce je úžasne pekný, jemný a „pohladivý“ zvuk. Samozrejme bude sa viacej páčiť poslucháčom klasickej hudby, alebo akustických nástrojov, jazzu a vokálov. Pokiaľ niekto hľadá tvrdý, pragmaticky presný a dokonale frekvenčne vyrovnaný zvuk, tak tieto reprosústavy sú rozhodne z iného sveta a nebudú spĺňať takéto požiadavky. Ak ale poslucháč hľadá príjemný zvuk zaobalený do hebkosti, s jasným a znelým prejavom bohatým na detaily a preferuje dlhé hodiny neunavujúceho a zábavného počúvania, tak potom sú Opery povinnou jazdou pri jeho hľadaní reprosústav.
Diana Krall – Temptation (Tidal)
Opäť by sa dal prejav charakterizovať ako hebký. Je v ňom ale prítomná aj prenikavosť, detailnosť a čo viac, veľmi dobrý priestor. Priestorovosť je výborná aj v predo zadnej osi a zvuk má hĺbku. Predpokladám, že tomu pomáhajú aj zadné výškové meniče, ktoré pomocou odrazu dotvárajú priestor medzi reprosústavami. A veľmi dobre sa to počúva. Bas je opäť posadený dole a to akoby nie iba frekvenčne ale aj fyzicky. Hrá celkom s prehľadom, je usadený hlboko a hrá pokojne. Nie je príliš rýchly, ultra presný a ani razantný, skôr príjemný a bohatý. Nejedná sa o športový, úzky a super rýchly bas, avšak ku filozofii zvuku týchto reprosústav perfektne zapadá.
Tears For Fears – Listen (Tidal)
Vzdušný priestor v stredovom pásme v ktorom sa odohráva veľká väčšina diania na scéne. Sykavky nádherne výrazné s jemnou koncovkou, absolútne pekné detaily zvukov. Budem sa opakovať, ale naozaj pekné „klopkania“ a „ťukania“
Dave Brubeck – Take Five (Tidal)
Jemnosť a pritom krásna znelosť činelu v ľavom kanáli. Trúbka hrá so zábavným šírením sa v priestore. Krásne zvuky bubienkov a „rytmičáku“ podčiarkujú charakter reprosústav.
Man in the Long Black Coat – Bob Dylan
Perfektne znelá a výrazná ústna harmonika sa nesie priestorom. Struny sú jemnučké a výrazné a všetko je veľmi pekne prednášané a dobre sa to počúva. Chválim priestor, jeho hĺbka sa mi páči od samého začiatku testu a na tejto skladbe si to opäť potvrdzujem.
Tchaikovsky 1812 – Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra, Kiev Symphony Chorus (Tidal)
Sláčiky sa lahodne prerezávajú vzduchom až do mojich uší a názov tejto značky mi dáva pri tejto skladbe absolútne význam. Nádherná farba všetkých nástrojov a pekné priestorové umiestnenie. Tieto reprosústavy majú skrátka emóciu!
Záver:
Tieto reprosústavy majú veľmi pekné stredové aj výškové pásmo. Zvukový prejav by sa dal popísať slovami prenikavý, hebký a jemný. Majú bohatý bas, ktorý je posadený akoby v spodnej časti frekvenčného spektra a tým pádom dáva priestor vyniknúť stredovému pásmu a doslova mu neprekáža. Priestorovosť zvukovej scény je veľmi dobrá a to najmä čo sa týka hĺbky priestoru, ktorá sa mne zdá byť dokonca o čosi dominantnejšia ako šírka stereo scény. Môžu byť však rozdiely pri rôznom polohovaní reprosústav. Žiadna zo zložiek zvuku nie je agresívna a reprosústavy pôsobia skôr pokojne. Aj pri výraznejších nástrojoch akými sú strunové nástroje, alebo trúbky, hrajú živý zvuk s nádhernou hebkosťou. Je to veľmi pekný prejav, ktorý nejde až tak za presnou, rýchlou a analytickou pravdou, ale skôr za vynikajúcim zážitkovým a neunavujúcim počúvaním, ktoré mňa osobne tak zabavilo, že som si stále púšťal ďalšie a ďalšie skladby.
Hodnotenie autora:
+ veľmi príjemný zvukový prejav
+ spracovanie a použité materiály
– nič